David Pynchon mirant l'abisme...

Avui en la Cara B: Síndrome d’Estocolm

Destarifat el dissabte, 5 desembre, 2015 per Walden Regall

asesinos

“Érase una vez una hermosa y joven heredera, que fue secuestrada por unos malvados revolucionarios que, a cambio de su liberación, exigian que su poderosa familia alimentase a los pobres de los Ángeles. A la chica no sólo no le puso triste el secuestro, sino que pronto se encariñó de sus raptores, cogió un fusil y se unió a la causa guerrillera. Maldiciendo y rebelándose contra todo lo que su familia representaba, se dedicó a a tracar bancos, emitir panfletos y plantarle cara al sistema… hasta que fue detenida, juzgada y encarcelada. Entonces comenzó a hablar de lavado de cerebro, de abusos y de asilvestrado y vulgar terrorrismo. Ya en prisión, se enamoró, esta vez, de su carcelero. Una vez en libertad se hizo famosa, escritora y actriz de serie B. Se casó con su carcelero, pidió perdón al mundo por sus errores de juventud, y heredó el reino de su abuelo. Vivió feliz, comió perdiz, y dejó atrás todo aquello de desearle la… MUERTE AL INSECTO FASCISTA QUE SE ALIMENTA DE LA VIDA DEL PUEBLO

La loca historia del ejército simbiótico de liberación y el secuestro de Patty Hearst contada a los niños. Bruno Lafoux (libritos Jenkins 2014)



La història de Patty Hearts com la del seu avi, que fou genialment radiografiada per Orson Welles, ja formen part de la cultura popular. Almenys, d’aquella part de la cultura que interessa a les persones aficionades a la lectura en els marges de la història. D’altra banda, deixant a banda el folklore americà, la història de Patty és considerada com la pedra de toque de la síndrome d’Estocolm.

pattyhearst-cover2Aquest singular estat o alteració psicològica que fa que una persona retinguda s’aplegue a identificar completament amb els seus captors, fins al punt d’unir-se a la seua causa, boina al cap i fusell en mà. Aquesta síndrome es pot produir entre persones segrestades, en víctimes de violència de gènere i fins i tot en xiquets i xiquetes assetjats per abusadors de pati d’escola.
Però també, com el següent cas, en tota una societat abduïda pels mitjans de comunicació.

[— Después de aquello nada pudo detener a Mickey y Mallory, arrasaron el país con un venganza sacada de la biblia. Esta noche estoy, en la autopista 666… que atraviesa pueblos como Cortez..Shiprock, Sheep Springs…y acaba en Gallup, Nuevo México. Para algunos, una hermosa zona del paisaje de EE.UU…Pero para Mickey y Mallory Knox,aún andan sueltos se trata de una fiesta macabra de pánico y muertes El agente Gerald Nash fue el primero de 12 oficiales de policía que Mickey y Mallory asesinaron durante su reino de terror. —]

“Asesinos natos” la pel·lícula de 1994 dirigida per Oliver Stone i protagonitzada per Julietter Lewis i Woody Harrelson, pot ser entesa com la revisió actualitzada de les malifetes de la mítica parella de foragits Bonnie i Clyde.

En la cinta, la sociopàtica parella formada per Micky i Malory recorreran els Estats Units deixant al seu darrere un reguer de sang i destrucció per tal de saciar la seua sed de mort, ja que segons ells, eixa és la seua naturalesa. I és que Micky i Malory han nascut per ser assassins en sèrie.

[— ¿Y crees que valió la pena? – ¿Valió la pena que? – Pues masacrar a todas esas personas y que te separasen de tu amada durante el resto de tu vida. – ¿Crees que una vida de tus mentiras vale un instante de mi pureza Wayne? – Por favor, explícame donde está la pureza que tanto te conforta, ¿en las 52 personas que ya no están en este mundo porque se toparon contigo y con Mallory?¿Qué coño tiene eso de puro, como puedes hacerlo!? – Nunca lo entenderás Wayne, tu y yo no somos de la misma especie… Yo era como tú pero evolucioné. Para tu mentalidad eres un hombre pero para mi eres un simio. Ni si quiera un simio, perteneces a los medios. Los medios son como el clima pero un clima hecho por el hombre. ¿Crimen? Es puro, los medios lo han hecho impuro. Ofrecéis violencia… Vendeis miedo. Tu dices ¿Por qué?, yo digo ¿Por qué no?. – ¿Has terminado? Bien… Ahora deja la comedia y regresa a la realidad… ¿Por qué esa pureza? ¿Que sientes cuando matas? ¿Por qué? Por el amor de Dios, no me mientas! – Supongo Wayne que cuando tienes un arma en las manos lo ves todo claro como me pasó a mi la primera vez… Entonces comprendí mi verdadera misión en la vida. – ¿Qué misión es Mickey?- Hay que joderse, soy un asesino nato.—]

La pel·lícula, repudiada en el seu moment per Quentin Tarantino -autor de la història- no solament va revolucionar el gènere degut al seu pastitx de plànols i experiments de muntatge (que després el mateix Tarantino rescataria en el seue Volúmen I de Kill Bill) si no, més be per la crudesa en la que Stone ens va alertar sobre el poder glorificador que tenen els mitjans de comunicació, quan Wayne Gale, un periodista sensacionalista, aprofitant el morbo que la parella assassina genera en el públic, decidisca passar d’informador a mànager amb la finalitat d’explotar la història en benefici propi.

[— Tengo un programa de televisión y veras… Cada dos semanas hacemos un programa… Bueno es parte de algo que se llama la America actual. Hacemos el retrato de un asesino en serie. – Se dice asesino de masas. – Bueno, llámalo como quieras… El caso es que el episodio que hicimos de Mickey y Mallory fue de los mas populares. – ¿Has hecho alguno sobre Casey?- Si, si…- ¿Cual tuvo mas audiencia? – El vuestro con diferencia. – ¿Que me dices de ese loco de Ted Bundy? – Ese zumbado, no a el también lo superásteis, sois lo mas… – ¿Qué pasó con Manson? – Manson os ganó. – Es difícil superar al rey… – Si, si… En fín… Julie, mi productora y yo llevamos mucho tiempo esperando para hacer un segundo episodio sobre vosotros. Y por fín llegó el momento. El caso es que resultará evidente, a cualquiera que piense un poco, que esta gente de la cárcel ha mandado la constitución a la mierda. Tu y Mallory puede que seáis asesinos ¿Peró locos? Hoy te lavan el cerebro a ti porque creen que tus actos son peligrosos y puede que mañana me lo laven a mi o que me manden al puto paro si consideran que lo que digo es peligroso ¿A donde vaos a parar?. Me he entrevistado con la junta de penitenciarias con el psiquiatra Emil Reingold y con ese alcalde, Dwight McClusky y, creeme Mickey son un desastre… Si le concedes una exclusiva a Wayne Gayle nos encontraríamos ante un acontecimiento periodístico, darían unos avances en la superbowl, ¿Entiendes? La dirección se derretiría (oh dios mio, soy un auténtico genio) Estamos hablando de algo único en la historia de la televisión. La primera entrevista en profundidad al asesino más carismático que hubo jamás. —]

D’aquesta forma, una notícia sobre una parella d’assassins, en mans errònies, es converteix en una imatge de marca per vendre més periòdics, revistes o camisetes. Convertint a l’audiència en ostatges d’una història que glorifica com a herois als quals en potència seran els seus propis assassins.

[— ¿Que opinas de Mickey y Mallory? – Molan, son totales. – Me encantan Mickey y Mallory, son tan geniales… Son totales. – Lo mejor en asesinatos desde Manson. – Pero estos molán más. – Coge a los grandes de Estados Unidos: Elvis, Jack Keroak, James Dean, Jack Nicholson… Añade un buen cubo de nitrato y tienes a Mickey y a Mallory. – No es que crea en los asesinatos de masas y tal pero, ya sabe, respetamos la vida humana… Pero si yo fuese asesino de masas seria Mickey y Mallory. —]

article-0-1A004179000005DC-967_634x808I és que William Randolph Hearts, l’avi de Patty, deguera ser un gran empresari, emprenedor i magnat exemplar, però de la malesa que la seua idea sobre el que i el com informar va fer al periodisme, ja no ens salva ningú.

Ara, tornant al tema del programa de ràdio d’aquesta setmana dedicat a la tornada a casa, al treball i a la família després del pas per un centre de deshabituació de drogues, i salvant totes les distàncies temporals, filosòfiques i motivacionals… la història de Patty Hearst fàcilment pot comparar-se amb el trànsit d’una persona per un terapèutic. D’aquesta forma, podem dir que aquestes persones, d’alguna manera, també van sofrir de la síndrome d’Estocolm que produeix l’adició a les drogues. Totes elles van deixar les seues vides anteriors per militar en la banda psico-activa de la vida i una vegada dins d’aquell món, van defendre els seus beneficis amb ungles i dents. Algunes persones portarien el seu activisme fins a les darreres conseqüències però altres, les que decideixen i aconsegueixen eixir d’aquell món, argumentaran com en el cas de Patty que les drogues van alterar el seu enteniment i van segrestar la seua personalitat. Renegaran d’elles i relegaran les seues vivències a la memòria de la seua vida passada per donar lloc a un nou començament.

Aplega el moment de la despedida i ho fem tornant al fanzine editat per Fruno, inspirador i culpable d’aquest capítol dedicat a l’esbojarrada Patty Hearts i els seus simbiòtics captors. D’aquesta forma, de les seues pàgines extraem la referència musical per tal donar la portada sonora d’aquesta setmana. En aquesta ocasió es tracta d’un “corrido” titulat “El corrido de Patricia Hearts”, interpretat per “Los Magníficos”. Una tonada popular per tal d’il·lustrar un dels passatges de la història pop recent, amb una lletra a manera de reny d’àvia, que reflecteix el sofriment familiar que sobrevé a les decisions errònies de la seua progènie.

Ara si, ens despedim enarborant la màxima simbionesa que proclama la “mort de l’insecte feixista que s’alimenta de la vida del poble”, perquè “visto lo visto”… No som tots i totes un poc ostatges de les nostres rutines, hipoteques, crèdits o de les decisions d’ens de poder que únicament miren pel seu propi benefici en contra de les nostres vides? I de ser així, no serà la síndrome d’Estocolm el nostre estat vital natural?

Fins a la pròxima sessió criatures, sigueu el que sigueu…

Destarifa o aporta la teua opinió.